wtorek, 7 lutego 2012

So now you’d better stop and rebuild all your ruins...

Post Scriptum zdominowane przez muzykę filmową może się jawić jako incydentalne echo dawnej audycji Filmoholidło jednakże coś mi się wydaje, że kiedyś jeszcze to echo może w skromnych audycyjnych progach zagościć. Ambient, elektronika i spora dawka Post-Rocka czyli nietypowe ścieżki dźwiękowe w świecie filmu zdominowanym wciąż przez klasyczne, orkiestrowe kompozycje (co nie oznacza, że są one w jakimkolwiek stopniu gorsze).

Playlista 24.01.2012 (Post Scriptum OST)

1. Trent Reznor & Atticus Ross - Immigrant Song [The Girl With The Dragon Tattoo OST. 2011]
2. Trent Reznor & Atticus Ross - What If We Could [The Girl With The Dragon Tattoo OST. 2011]
3. Trent Reznor & Atticus Ross - Please Take Your Hand Away [The Girl With The Dragon Tattoo OST. 2011]
4. Explosions In The Sky - Your Hand In Mine (Goodbye) [Friday Night Lights. 2004]
5. Explosions In The Sky - Inside It All Feels The Same [Friday Night Lights. 2004]
6. Mogwai - My Father My King [My Father My King. 2001]
7. Kavinsky - Nightfall (feat. Lovefoxxx) [Drive (Original Motion Picture Soundtrack). 2011]
8. Cliff Martinez - After The Chase [Drive (Original Motion Picture Soundtrack). 2011]
9. Cliff Martinez - Bride Of Deluxe [Drive (Original Motion Picture Soundtrack). 2011]
10. College - A Real Hero (feat. Electric Youth) [Drive (Original Motion Picture Soundtrack). 2011]

Dwie dekady historii Post-Rocka (2005: Part 1):
11. God Is An Astronaut - Fragile [All Is Violent, All Is Bright. 2005]
12. God Is An Astronaut - A Deafening Distance [All Is Violent, All Is Bright. 2005]
13. Saxon Shore - Silence Lends A Face To The Soul [The Exquisite Death Of Saxon Shore. 2005]
14. Saxon Shore - The Lame Shall Enter First [The Exquisite Death Of Saxon Shore. 2005]

15. Mark Isham - Sense Of Touch [Crash - Original Motion Picture Soundtrack. 2004]

Jednym z głównych punktów audycji była krótka prezentacja ścieżki dźwiękowej do filmu Drive, który miałem przyjemność obejrzeć ostatnimi czasy. Niezwykle mocnym punktem tego filmu, budującym zarazem specyficzny klimat, jest soundtrack - nostalgiczne, electropopowe kawałki przywołujące na myśl lata 80-te przeplecione mrocznymi, elektronicznymi, instrumentalnymi kompozycjami z gatunku filmu noir (autorstwa Cliffa Martineza).
O ile soundtrack do Dziewczyny z tatuażem miałem okazję już słuchać, o tyle w tym przypadku filmu jeszcze nie widziałem (podobnie było w przypadku The Social Network - najpierw OST potem film), wiec nie moge się wypowiedzieć jak muzyka koreluje z treścią przedstawiona na ekranie. Faktem natomiast jest, że Trent Reznor do spółki z Atticusem Ross stają się powoli etatowymi muzycznymi Davida Finchera. Ścieżka dźwiękowa do Dziewczyny z tatuażem to prawie 3 (!) godziny mrocznej, chłodnej elektroniki. Rok po obsypanym nagrodami OST do The Social Network dostaliśmy 3 płytowe wydawnictwo będące wyraźną kontynuacją idei, którą Reznor pierwszy raz objawił na Ghosts I-IV, rozwinął na nagrodzonym Oscarem soundtarcku i udoskonalił na wydanym w zeszłym roku The Girl Withe The Dragon Tattoo OST. Dźwięków jest więcej, są one też bardziej zdywersyfikowane w stosunku do poprzedniego dzieła duetu Reznor&Ross. W tym roku jednak na to monumentalne dzieło nie spadnie deszcz tych najbardziej prestiżowych nagród. Nominacja do Złotego Globu i brak nominacji do Oscara oznaczają, że gremia decydujące o podziale nagród najwyraźniej zdecydowały, że nagradzanie po raz 2 z rzędu ścieżki dźwiękowej bazującej stricte na tym samym pomyśle byłoby lekką przesadą.
W audycji znalazło się jeszcze miejsce na 2 filmy. Pierwszy z nich - Światła stadionów to sportowa opowieść o drużynie futbolowej ze szkoły średniej położonej na Teksańskiej prowincji. Leniwe życie w miasteczku obraca się wokół cotygodniowych meczy, które przyciągają całe miasto na lokalny stadion. Spokojna, nienachalna muzyka Explosions In The Sky (któremu znana jest zarówna historia, jak i realia teksańskiej prowincji) dobrze wpasowuje się w ten całkiem przyjemny film. Tą filmową audycję zamknął zaś kawałek "Sense Of Touch" zaczerpnięty z soundtracku do filmu Crash. Ten dramat społeczny okraszony jest wzruszającą i przenikliwą muzyką Marka Ishama, który swoimi kompozycjami próbuje wejść w układ skomplikowanych więzi społecznych i dyskryminacji rasowej, która te więzy prześladuje. Isham spełnił swe zadanie doskonale, gdyż nie raz podczas seansu dźwięki jego autorstwa wzmacniają silne emocje płynące z ekranu i dodatkowo uwypuklają dramatyzm wielu sytuacji, które Miasto Gniewu prezentuje.
Z wyborem cytatu na podsumowanie audycyjnej notki nie było tym razem problemu. Po pierwsze utwory instrumentalne zdominowały audycję, wiec tych z wokalami było jak na lekarstwo, a po drugie kawałek "Nightcall" jest wyróżniającą się w świetle tej audycji propozycją muzyczną, a poddany agresywnej obróbce dźwiękowej głos francuskiego producenta Kavinsky'ego niczym futurystyczny młot wbija się w głowę słuchacza przy miarowym akompaniamencie, elektronicznego bitu w stylu lat 80-tych. To chyba w dużej mierze pod wpływem tego właśnie utworu powstał pomysł na to wydanie audycji:
"I'm giving you a night call to tell you how I feel
I want to drive you through the night, down the hills

I'm gonna tell you something you don't want to hear

I'm gonna show you where it's dark, but have no fear
."
by Kavinsky.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz