piątek, 7 marca 2014

Þurrka ég augun á, Við yrja úpp vann í...

Potężny chochlik zagnieździł się w radiowych kablach. Jego przepędzenie zajęło zgoła pół godziny, więc to wydanie Post Scriptum było nieco skrócone - do półtorej godziny. Stąd też jedynie 11 utworów znalazło się ostatecznie na audycyjnej playliście. Zestawienie otworzył Jaded, który w poprzedniej audycji został w połowie ucięty przez radiowy system emisyjny. By zrekompensować ten brak ów utwór pojawił się na samym początku PS.

Playlista 03.12.2013 (Asking questions while night grows...)

1. Our Ceasing Voice - Jaded [That Day Last November. 2013]
2. Pivot - In The Blood [O Soundtrack My Heart. 2008]
3. Vessels - Elliptic [Elliptic EP. 2013]
4. Lights Out Asia - Running Naked Through Underground Cities [Hy-Brasil. 2012]
5. Hammock - Then The Quiet Explosion [Oblivion Hymns. 2013]
6. Hammock - Turning Into Tiny Particles... Floating Through Empty Space [Oblivion Hymns. 2013]
7. Hammock - Like A Valley With No Echo [Oblivion Hymns. 2013]
8. Sigur Rós - Rembihnútur [Valtari. 2012]
9. The American Dollar - Red Letter [Atlas. 2010]
10. Mount Eerie - Yawning Sky [Clear Moon. 2012]
11. Mount Eerie - (Sythesizer) [Clear Moon. 2012]

W rok po wydaniu potężnej partii materiału w postaci dwupłytowego Departure Songs, duet z Nashville ponownie proponuje nam podróż do krainy ambientu i Post-Rocka. Oblivion Hymns to niemal godzina z przestrzenną, bardzo emocjonalną muzyką. W porównaniu do poprzedniczki pojawiła się pewna nowość, a mianowicie wykorzystanie chórów, które sprawiają, że kompozycje, w których się one pojawiają nabierają niemal sakralnego charakteru. Wyraźnie i silnie obecne na nowej płycie są również elementy klasyczne (smyczki, dęciaki), które w połączeniu a rozmytymi, plamami dźwiękowymi wygenerowanymi przy pomocy gitary nadają utworom dramatyzmu, głębi i gigantycznego ładunku emocjonalnego. Hammock na żadnej z poprzednich płyt w tak dużym stopniu nie oparł się na neoklasycznych formach, co sprawia, że jest to album na swój sposób nowatorski. Nie zmienia to jednak ogólnego wrażenia emocjonalnego jakie pozostawia po sobie Oblivion Hymns, więc melancholia, zaduma, smutek i  które wylewają się chociażby z "Like A Valley With No Echo" nadal skłaniają mnie do egzystencjalnych refleksji na styku przeszłości, teraźniejszości i przyszłości. Polecam z całego serca.
Ciekawą kompozycją z powyższego zestawienia jest też "Elliptic" z nowej EPki Vessels - dynamiczny, elektroniczny, melodyjny kawałek. Jeśli tak miałoby brzmieć kolejne LP tej angielskiej formacji, to już wyczekuje go z niecierpliwością.
Tym razem nie było żadnych dylematów w kwestii wyboru cytatu na podsumowanie audycji. "Yawning Sky" zawładnął mnie swoją prostotą wyrazu i głębokim przesłaniem już od pierwszego przesłuchania płyty Clear Moon. Ponura sceneria polskiego przedzimia z niebem pokrytym szczelnym płaszczem grubych, szarych chmur skłania do zadumy i kontemplacji jak niewiele znaczymy w obliczu potężnych sił natury i targającego naszym losem przeznaczenia:
"Tossed on the waves
missing
from moment to moment being carried wherever
face pressed against
an impenetrable sky
yawning sky
"
by Phil Elverum

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz